söndag 25 januari 2009

Om våra årstider

Jag tror att det skulle vara svårt för mig att bo alltför långt söderut, eftersom man då - när man når en viss latitud - förlorar vintern. Istället för den underbara årstiden så får man en extra lång höst ... som därefter följs direkt av vår, och det utan att man fått se en enda liten snöflinga dingla ned mot marken. Att många svenskar, och andra nordeuropeer, tycker en sådan snöfri tillvaro låter absolut toppen vet vi alla om; men när man väl har det där drömhuset i Spanien eller Sydfrankrike, och har bott där några "vintrar", så är det säkert inte lika kul längre? Nästan lika svårt tror jag att det måste vara att bo på södra halvklotet, och vara tvungen att fira jul mitt på sommaren, när kortbyxor och t-shirt är plaggen som gäller. Har aldrig riktigt förstått hur man kan få den där härliga julkänslan i Australien, men kanske är det inte det minsta konstigt för de som är födda och uppvuxna "downunder"? I vilket fall som helst så är jag likt de flesta andra svenskar förtjust i vintern och kan inte tänka mig att bo någonstans där jag inte varje år får genomleva mina fyra så underbara årstider. Vilken årstid jag gillar bäst? Alla.

Inga kommentarer: