fredag 23 januari 2009

Intresserad av geografi

Jag har alltid varit mycket intresserad av geografi, och kunde redan vid unga år rabbla upp namnen på världens alla länder och huvudstäder - förutom Afrikas, och en del andra mindre och tämligen ointressanta platser. Jag kan än idag utan problem underhålla mig själv under långa perioder enbart med en kartbok som sällskap. Föga förvånande kan det därför tyckas att jag har en världskarta som skrivunderlägg framför min keyboard, och på det vilar jag nu mina underarmar alltmedan mina flinka fingrar skriver ut detta lilla inlägg till er, kära läsare. En liten kul detalj när det gäller denna, och alla andra kartor, är att Europa alltid befinner sig mitt i händelsernas centrum - i kartans mitt - och (vad än bättre är och något som borde göra alla svenskar stolta) överst av samtliga världens länder (tillsammans med Norge och Finland). När jag nu blickar ner på skrivunderlägget så inser jag hur många av dessa platser jag skulle vilja besöka och hur få jag tills dags dato besökt. Tur vi har böcker, TV och internet, så vi kan ta oss dit i våra drömmar.

Inga kommentarer: