lördag 6 december 2008

Min blogg är värdelös


Fick mig idag ett gott skratt när jag höll på att läsa vår blivande regeringschefs senaste inlägg. På hans sida fanns det en liten gadget där man kan kolla upp hur mycket ens blogg är värd. Så jag klickade på ikonen och kollade upp saken. Svaret blev föga överaskande att min lilla blogg var värd noll antal dollar. Nu är ju visserligen dollarn i dagsläget värdelös i sig, vilket dessutom (slog det mig precis) gör saken ännu värre. Min blogg är inte ens värd ett enda cent av en helt värdelös valuta! Så välkomna alla kära läsare till en totalt värdelös blogg:-)

9 kommentarer:

Unknown sa...

nej då.

AJ sa...

Tack för dina värmande ord Hannes. Men jag är trots det inte övertygad om saken. Min blogg är antagligen totalt värdelös, men det kommer inte att stoppa mig från att blogga vidare: sanningen måste ut:)

Thomas Tvivlaren sa...

Trams! Beräkningen baseras på SEO-teori och Googleprinciper vilket exempelvis renderar följande resultat:

"Your blog, blondinbella.se/, is worth $278,882.76"

Termen värde är högst relativ...

Thomas Tvivlaren sa...

...och just ja, bra att du bloggar vidare!

Vill du generera mer trafik måste du bli bättre på att trafikhora (om du ursäktar franskan). Ett enkelt exempel. Du tänker skriva om något som rör Obama. Steg 1 enligt GIYF:

"site:dn.se obama"
"site:svd.se obama"
"site:idg.se obama"

På så sätt får du lämpliga länkresultat för Twinglyhorande.

2) Kör därefter en sväng runt knuff.se och se om du hittar något bra som redan skrivits som du kan länka till. Glöm inte pinga!

Thomas Tvivlaren sa...

Jag räknar i kronor. Lite mer originellt så var tanken...och så ser det mer ut! ;)

AJ sa...

Tack för alla dina fina kommentarer Thomas. Mår lite bättre nu när jag vet att min lilla anspråkslösa blogg ev kan ha lite värde ändå:) Ska testa dina råd, mest för att sätta mig in lite mer i hur bloggosfären funkar. Det verkar dessutom vara rätt så kul.

Thomas Tvivlaren sa...

Kör hårt! För att få fler läsare så krävs det i regel att man inte bara skriver om något som intresserar utan även att man lär sig trafikbiten.

Ett tips kan vara att studera hur sådana som verkligen har tokkoll på denna bit gör (exempelvis Deep Edition och Blogge). Saker att kolla efter:

- Vad har de på sina sidor.
- Hur använder de länkandet i sina inlägg.
- Vad/när/hur skriver de sina inlägg.

AJ sa...

Bra tips. Har spenderat en hel del tid på både din och Mjvs sidor, och där kollat upp era olika gadgetar och sånt. Ska lägga till några av dem för att liva upp blggen lite grann.

Thomas Tvivlaren sa...

På rätt väg...men tänk istället nytta istället för visuellt tilltalande.

Loggar du din trafik? Genom den infon kan du få mycket tips. Ett exempel. Jag förstod inte riktigt varför DeepEdition hade Flickr-widgeten tills jag började analysera min egen trafik lite mera. Det kommer faktiskt en del trafik via folk som letar efter bilder!

Allt som på något vis leder till din blogg eller åt andra hållet kommer att i längden gynna din trafik och antalet besökare du får.

Mest trafik ger dock Twingly och länkar man får av redan stora bloggar. *min erfarenhet*