måndag 1 december 2008

En olöst gåta: Atlantis



Är det inte en fin bild jag hittade på nätet? Den kommer från de grunda vattnen utanför Bimini, Bahamas. Det unga paret snorklar omkring ovanför resterna av den sk atlantiska vägen, vilken är över 500 meter lång. Exakt hur de symmetriska stenblocken, vilka ligger så fint i bredd och på rad, hamnat där är det så klart ingen som vet, men att det verkligen rör sig om rester från det legendariska Atlantis kan vi vara säkra på ... åtminstone om vi frågar Atlantis entusiaster. Själv ställer jag mig öppen i frågan. Men att "vägen" är en naturkreation har jag svårt att tro från de bilder jag sett på nätet: stenarna är för rätvinkliga för min smak. Men antagligen behöver man nog snorkla omkring där själv först innan man kan avgöra hur det egentligen ligger till?

Inga kommentarer: