fredag 12 december 2008

Ett olustigt inlägg

På Uppsalainitiativets blogg kan man läsa ett olustigt inlägg, skrivet av en viss Anders Martinsson, där han helt öppet jämför alla som inte håller med honom med nazister. Läs själva inledningen:

"Uppsalainitiativet
För dig som inte vet bäst själv
den 5 december 2008
Tips till en blivande förnekare

Att vara en förnekare kan vara tungt och otacksamt, vare sig det handlar om evolution, förintelsen, klimatförändringar eller månlandningarna. Därför vill jag här ge några råd som underlättar din vardag."


Hade tänkt publicera hela inlägget, men då jag vill hålla mina inlägg relativt korta så avstår jag från att göra så. Men som vi alla kan se så räcker dessa inledande rader mer än väl, eftersom man där jämställer förintelseförnekare med de som ifrågasätter evolutionen, klimathotet och månlandningarna. Låt mig därför nu klart och tydligt säga att jag inte förnekar förintelsen, utan istället tar mycket illa upp över att bli jämförd med alla former av nazism och fascism. Att samtliga inblandade i Uppsalainitiativets blogg - en blogg som av allt att döma är skriven av personer vid Uppsalauniversitet - har gått över gränsen till vad som är acceptabelt tror jag är uppenbart. Ordet förnekare är ett mycket farligt ord att använda hur som helst, och att man trots det väljer att göra så är högst olyckligt. Så vad betyder det här rent konkret? Min reflektion är att högt uppsatta personer vid våra universitet nu helt på egen hand kan avgöra vem som är en fiende till den sanna läran, en lära som inte längre får ifrågasättas, eftersom man då blir brännmärkt som förnekare. När det sedan gäller själva klimatfrågan, så har jag, tills för bara för något år sedan, själv trott på etablissemangets version; men då alltför många frågor återstod, vilka inte kunde förklaras bort - som det faktum att Solen till 99.99 procent, av allt att döma, är anledningen till att vår värld ens är beboelig - så började jag så smått att tvivla på forskarnas (etablissemangets) uppgifter. Är dock alltjämt öppen i frågan, tillskillnad från våra vänner i Uppsala.

Inga kommentarer: