måndag 15 december 2008

gRUNDLURAD



En sak som förbryllat mig på Thomas Tvivlarens blogg har varit bilden ovan. Jag har flera gånger läst inlägget som bilden länkas till på hans blogg, utan att riktigt förstå ... någonting. Idag så trillade femöringen ner. Hahaha.
Om ni undrar varför mitt inläggs titel (gRUNDLURAD)ser underlig ut, så var det ett misstag (tryckte rätt knapp, men vid fel tillfälle). Det var ett misstag som jag i efterhand tyckte såg intressant ut (antagligen det enda intressanta med hela det här inlägget?) och som dessutom passade bra ihop med innehållet i mitt korta inlägg.

10 kommentarer:

MJV sa...

eh..fattar inte vad det är man ska fatta?
sedan är det kanon om man länkar till bloggen man refererar till (i detta fall Thomas...) ;)

AJ sa...

Satt just och funderade på hur man länkar till någons inlägg när din kommentar dök upp. Vet ännu inte hur det går till. Så snart jag löst gåtan ska jag göra så.
När det sedan gäller inlägget om "Say no to free elections" så var det tydligen någon form av satir? :)

AJ sa...

Jag trodde att det var allvar. Hahaha.

MJV sa...

okej, då förstår jag att du tyckte det var konstigt.
om lännling i blogger: i det fäl där du skriver in din text för en postning finns ett verktygsfält överst (för feta bokstäver, kursivt osv). Där finns också en ikon som föreställer en länk (kedja) framför en globsymbol. om du markerar den textbit du vill länka och sedan klickar på nämnd symbol får du upp en dialogruta där du kan skriva in den adress du vill länka till. Ibland kan man vilja länka till en specifik postning i en annan blogg och då är det den postningens permalänk du ska skriva i - permalänken får man fram på de flesta bloggar om man klickar på postningens rubrik. då är det den adress som kommer upp i läsarfönstret. lycka till. hoppas jag var någotsånär pedagogisk:)

AJ sa...

Tack för dina goda råd om hur man länkar, och för de nya orden du uppfann - speciellt "lännling":)
Nu ska jag gå tillbaka och kolla upp mina gamla inlägg och se om några länkar behöver läggas in där.

MJV sa...

var det fler än det (länning alltså)? ... But as you sure know- context is everything:)

AJ sa...

Har precis tittat i SAOL (1982) och kunde inte där hitta ordet "fäl". Trodde för övrigt att ditt nya ord "länning" var ett nytt ord även det, men enligt ordlistan så betyder det "landningsplats för rodd eller segelbåtar". Det lär varken du eller jag glömma bort i brådrasket:)

Thomas Tvivlaren sa...

Bilden på bloggen är från den svenska bloggosfärens vassaste politiske satiriker Badlands Hyeana. De har "stulit" (kopierat säger jag) idén från ett riktigt pinsamt försök av upphovsrättslobbyn i USA att sätta kommuniststämpeln på fildelning (otroligt men sant).

Thomas Tvivlaren sa...

Inte nog med att jag stavade fel, jag glömde dessutom länka. Bot och bättring: Badlands Hyena

AJ sa...

Att Hyenan är vass vet ingen bättre än jag, med mitt skarpa intellekt, gRUNDLURAD som jag blev:) Men det fick mig att tänka efter lite (läs mycket). Har förövrigt kollat upp lita andra saker Hyenan skrivit. Suveränt stuff.