måndag 15 december 2008

gRUNDLURAD (part 2)

Att jag inte inledningsvis förstod att inlägget, "Fria val inte gratis", var en satir berodde dels på bilden (se inlägget under) som Tvivlaren hade på sin sida, och dels på någonting annat: möjligheten att någon hade tänkt utanför de konventionella ramarna. De konventionella ramarna? Låt mig förklara: Då jag alltid försöker hålla mig öppen i frågor, så slog det mig att det som vid en första anblick såg ut att vara en satir, i själva verket var en dubbelsatir, dvs en satir som enbart utgav sig för att vara en satir, men som egentligen var någonting helt annat.

Att inlägget "på riktigt" förespråkade införandet av timokrati i Sverige var därför en möjlighet i min lilla tankevärld. Som vi alla vet så har vi endast demokrati till namnet här Sverige, och av den anledningen är timokrati ett bättre alternativ, speciellt som våra röster i dagsläget mer eller mindre är bortkastade: hur vi än röstar så kommer FRA, Ipred, Datalagringslagen mm mm ändå att drivas igenom. Att fortsätta på den gamla vägen kommer därför att göra de allra flesta av oss besvikna, och därför så är olika former av timokrati intressanta möjligheter för oss att ta oss ur knipan på, men i slutändan så hade inte ens det förändrat något, tyvärr.

Inga kommentarer: