onsdag 3 december 2008

Ipred i vår tid

Tre stycken svenska filmare hotar nu med att flytta utomlands pga av deras senaste filmprojekt olovligt laddades ner på nätet bara några dagar efter det att filmen släppts. Av den anledningen så kräver de nu att alla svenskars privatliv ska lämnas ut till vem som så önskar. "Utan Ipred så slutar vi göra film", säger en av filmarna så käckt - kanske borde jag byta ut ordet "käckt" mot "fräckt"?

För om jag måste sälja ut ännu en del av min frihet så att dessa figurer ska få göra film i framtiden så vet jag vad jag säger om saken: Nej tack. Jag föreslår istället att man skyddar sina alster på annat vis, kanske via bättre kryptering eller vad vet jag, snarare än att försätta varje svensk invånare i ett tillstånd av kriminalitetsskapeventuell. Ska vi hederliga skötsamma dataentusiaster dras in i deras ekonomiska bekymmer? Vad har jag med deras filmer att göra?

"Om detta tillstånd fortsätter, kommer vi inte att kunna försörja oss på vårt arbete. Vi får byta jobb eller flytta härifrån. I förlängningen – inga filer att dela", säger en av filmmakarna.

Mitt råd: res utomlands. Varför inte till Kalifornien? Där kommer ni säkert att trivas i det socialavälfärdssamhälletsabsolutahöjdpunkt. Kanske inser ni sedan om ett par år att Sverige är som det är, och det är vad som gör landet så himla bra. Varför måste vi dansa efter alla andras pipor?

Hela världen befinner sig förtillfället i ett ekonomisktinferno, så uppenbarligen är man inte särskilt väl insatta därbortavid hur finanserna skall skötas. Vi bör därför följa vår egen övertygelse här hemma. Och ungdomarna - vilka är vår framtid - har valt att leda oss in i en annan värld, med andra möjligheter, en värld fri från onödiga övervakningsmetoder, och det är en värld som tilltalar mig, och en värld vi borde välja att leva i.

Inga kommentarer: