måndag 26 januari 2009

En intressant stad: Hamburg



För några år sedan så var jag på besök i Hamburg. Det är en på många vis fascinerande stad som innehåller en hel del arkitektur av minst sagt högsta klass, för om man befinner sig vid ett av de centrala torgen, minns inte namnet, så kan man se 5 stycken över 100 meter höga torn utan att behöva göra någonting annat än att vrida på huvudet, något jag inte tror man kan göra någon annanstans i världen? Och inte nog med det; avståndet mellan dessa byggader är inte mer än ett par hundra meter. Så på en halvtimme kan du ta dig en snabb titt på dem alla. De fem tornen tillhör de fyra gamla stadskyrkorna (St Petri, St Nikolai (bilden ovan), St Katarinen, St Jacobi) samt Rådhuset. Det högsta tornet tillhör St Nikolai kyrkan(147 m), och detta kyrktorn var i slutet av 1800 talet, under några års tid, världens högsta byggnad. Tyvärr, så blev den fantastiska byggnaden totalförstörd under kriget. Det enda som nu återstår är själva tornet. Detta torn är för mig den kanske sorgligaste syn jag någonsin sett. Och att tillbringa en stund i dess närhet, på det som en gång var kyrkgolvet, är en omtumlande upplevelse. Förhoppningsvis så kommer man att bygga upp kyrkan igen en vacker dag. Det är åtminstone vad jag hoppas, och något som staden Hamburg förtjänar och behöver för att kunna gå vidare.

Inga kommentarer: