onsdag 26 november 2008

Varför vi skriver

Alla vi bloggentusiaster har våra egna små speciella skäl till vår last. I mitt fall så rör det sig till stor del om en utmaning, min egen, där jag kan ge mig in i närkamp med grammatiken. Jag förlorar för det mesta, men en och annan minnesvärd mening, här och där, blir det trots allt, och kanske är det dessa meningar som gör mödan värd besväret. Det är faktiskt så illa, och ni kanske inte kan tro det, men så gott som varenda skriven mening kunde ha skrivits bättre. Det finns nästan alltid någon liten skavank någonstans. Ett litet komma gör ibland större skillnad än vi först kan inse.

Men nog om grammatik för i afton. Låt mig istället tala om vad mer jag finner förnöjsamt med att skriva; det ger mig stor glädje att dela med mig av mina kunskaper. Inte för att jag är särskilt vis, utan snarare för att jag vill få nya insikter. Detta kan man bara få om man är beredd att dela med sig av det lilla man har, ty den som ger kommer att få. Mina skäl till den här bloggen är således alltigenom själviska, men det gör mig inte unik: det gör mig precis lik alla andra. Vi är alla enbart här för att vi vill få något tillbaka. Men denna ge och ta situation är en del av livet och en nödvändighet i vår strävan att växa som människor.

Inga kommentarer: