måndag 24 november 2008

Pytagoras och andra filosofiska minnen


Kvällens skrivövning baseras på den här utmaningen: Ta fram den första boken som du ser i bokhyllan; skriv sedan ner de 3 första sakerna du kommer på när det gäller boken i fråga.

I mitt fall blev det en bok om filosofins historia. Jag drog mig då till minnes en del uttalanden från min studietid i ämnet, bla historien om hur Schopenhauer tydligen med flit la sina föreläsningar samtidigt som Hegel hade sina. Detta fick föga överraskande som påföljd att inte en enda student kom till stackars Arthurs föreläsningar, medan Hegel som vanligt hade fullsatt borta hos sig. Med tiden kom dock Schopenhauer att få den berömmelse han så väl förtjänade?

En annan sak jag drog mig till minnes från mina filosofistudier var vikten av att hålla politiker och domstolar åtskilda. En politiker får aldrig under några omständigheter blanda sig i rättsväsendet, då riskerna detta medför är alltför stora. Egentligen borde de inte ens ha någonting med införandet av nya lagar att göra, eller - minst lika viktigt - befatta sig med ändringar i redan befintliga lagar. Anledningen är som vi säkert förstår att vi inte vill att våra politiker ska kunna ställa sig själva över lagen, vilket annars lätt kan bli fallet. Domstolar och regeringar måste därför hållas åtskilda. Frestelsen för våra stackars politiker blir nämligen för svår.

En tredje sak som jag kom ihåg från filosofins historia är den här: Pytagoras var en av Greklands främsta filosofer och levde på 500talet f.kr. Han var vegetarian och trodde på reinkarnation. Efter ett kringflackande liv i äventyrets tecken, bla i Egypten, så grundade han sin egen skola i Kronton i dagens Italien. Han stannade där resten av sitt liv och blev över 100 år gammal. Vi kan nu klart se att mina studier i Filosofi var väl spenderad tid. Tänk att jag kom i håg 3 så vitt skilda saker:)

Inga kommentarer: