tisdag 25 november 2008

Bibelstudie: Noa



Idag tänkte jag utmana mig själv igen. Utmaningen lyder: Slå upp en sida i första Moseboken och skriv ner de första 3 raderna som verkar intressanta. Ge sedan en kommentar till innehållet.
OK. Vi gör ett försök. Tyvärr har jag ingen Bibel till hands så jag blir tvungen att kolla på nätet .....................................
OK, nu är jag tillbaka, aningen konfunderad måste jag tillägga, eftersom min utmaning inte visade sig vara så lätt som jag först hade trott. I min iver att hitta några intressanta rader så fastnade jag oförhappandes i texten om Noa och hans Ark. Så låt mig ge er några kommentarer till den "legenden".

Till att börja med så måste vi behandla texten med respekt då det här rör sig om mänsklighetens kanske allra äldsta berättelse. Att den är en omskrivningen av Gilgamesh eposet är allom bekant, vilket är ytterligare ett skäl att inte förkasta innehållet som sagor utan substans. Myten om Noa beskriver, tror jag, en händelse i vårt förhistoria som måste ha utspelat sig för minst 10000 år sedan, eftersom de tidigaste kända stora civilisationerna nästan sträcker sig såpass långt tillbaka. Om det finns vetenskapliga belägg för Syndafloden låter jag vara osagt, men som vanligt när det gäller historiskvetenskap så finns det argument för och emot. Låt oss därför lämna det därhän och istället återgå till texten.

Det rör sig om en uråldrig text, antagligen översatt från äldre kopior skrivna på andra språk? Som om inte det var illa nog så är vår version så pass gammal att många av de ord som där används mycket väl kan ha haft helt andra betydelser vid tiden då de skrevs ner? Låt mig nu slutligen kommentera en del av innehållet: Något som alltid har förbryllat mig är hur länge människorna levde i förhistorisk tid; Noa blev ju nära 1000 år gammal! De flesta är så klart idag övertygade om att det måste vara nonsens; personligen så är jag inte helt övertygad om saken. Människan, som planetens högst stående varelse, borde ju även rent logiskt vara den som levde längst. Om lågt stående djur som sköldpaddor kan leva i 250 år så tycks det mig snarare egendomligt att vi endast kan uppnå halva den åldern?
Det här inlägget blev bra mycket längre än vad jag hade räknat med så jag får forstsätta i morgon: börjar bli lite trött. Väl mött då. Natti natti.

Inga kommentarer: