torsdag 20 november 2008

Reklamfilm med oväntad upplösning


På TV idag så visade man en väldigt fin reklamfilm angående vår miljö och det pågående klimathotet? Filmen var välgjord och innehöll såväl fakta, vilken verkade trovärdig - och sentimenter, vilka torde få även den mest hårdnackade växthuseffektstvivlaren att tvivla på sin egen framtills dess förhärskande disposition. Filmen var alltså "spot on" som man säger i utlandet. Tom jag var nästan helt övertygad om budskapets sannhet, samt om budbärarnas uppriktiga välvilja gentemot oss och vår gemensamma värld.

När filmen var slut så kom dock en liten hälsning från de som finansierat det hela, och de som hoppades vinna stilpoäng och nya kunder på kalaset ... Shell! VA!... Vilken fräckhet... Vilket skämt? Jag åkte nästan dit, men av gammal vana så såg jag klart filmen ända till dess att den var slut, eftersom jag ville veta vem avsändaren var. Och tur var väl det? Så kom ihåg att göra så själva framöver, gott folk, för om någonting verkar vara för bra för att vara sant - så är det heller inte (för det mesta) sant. Läs alltid (om du har tid) det finstilta. Jag fick mig dock ett gott skratt: Shell, bryr sig om vår miljö? Det är nästan så att man kan skratta ihjäl sig.

Inga kommentarer: