lördag 29 november 2008

En bok jag länge negligerat

När jag slog mig ner vid datorn nu på eftermiddagen, hoppfull över att kunna skriva ett nytt litet inlägg, så drabbades jag plötsligt av en attack av "brist på inspiration" - alla skrivares mardröm. Men jag gav inte upp utan lyfte istället käckt min blick mot min kära bokhylla, och lade strax märke till en bok jag alltför länge negligerat (15 år ungefär, då jag köpte den på bokrean), och tänkte då att det kunde vara dags att ta sig en liten titt på den igen - vilket jag genast gjorde. När jag därefter höll boken i handen så var det svårt att förstå att den verkligen hade bortåt 15 år på nacken, då den är i nyskick än idag. Om jag skäms över att ha negligerat boken så länge som jag gjort? Jo, det är klart jag gör, men som vi alla vet så har man ju så himla ont om tid nu för tiden, så att jag inte har haft tid att läsa boken under de senaste 15 åren är väl inte konstigt?

För att göra saken ännu värre så rör det sig inte ens om en roman, utan om ett populärvetenskapligt referensverk som behandlar svenska låneord från antiken - och som tom innehåller många fina tecknade bilder: en bok som man således borde slå sig till ro med lite då och då när man har lite tid till övers ... Ja, så var vi där igen med våra bortförklaringar - det där med att vi inte har haft tid. Att jag nu skäms ordentligt för mitt tilltag blir uppenbart för alla och envar, eftersom jag använde ordet "vi" när jag talade om mig själv, och inte "jag", eller ens "man". Vem tror vi att vi är ... jag menar förstås, vem tror jag att jag är ... kungen? Inte ens han pratar ju på det viset längre. Vilken tur att jag blev avslöjad för mitt snedsprång innan någon hörde. Och visst är det tur att nästan ingen läser den här bloggen:-)

Här är några fina låneord jag hittade alldeles nyss när jag slog upp boken på måfå och hamnade under bokstaven M : massa, är ett latinskt ord och betyder "klump", har även gett upphov till ordet massiv ; masspsykos, är en blandning av föregående ord samt det grekiska psyche ; matador, spanskt ord som betyder "dödare" ; matematik, grekiskt ord och betyder "kunskap" ; materia, är ett ämne som står i motsatsförhållande till strålning ; medicin, latinskt ord som betyder "botemedel" ; melankolisk, är ett latinskt låneord från grekiskan och betyder "svårmodig". Om detta ord får vi även veta följande: "Det har, som vi alla vet, att göra med läran om de fyra temperamenten - det sangvinska, det flegmatiska, det koleriska och det melankoliska - och deras samband med de fyra kroppsvätskorna - blod, slem, gul galla och svart galla".

Att det här är en höjdarbok inser vi snart. Jag kommer garanterat att ta fram den snart igen. Jag lovar:)En sak till, som jag höll på att glömma, bokens författare och namn: Alf Henrikson - Vårt Antika Modersmål. Jag kan varmt rekommendera den.

Inga kommentarer: