tisdag 25 november 2008

Tankar kring "Röda rummet" och Mozart

Gårdagens skrivövning var så kul att jag tänkte utmana mig själv idag igen. Visserligen kom idén till utmaningen från något jag läste hos MVJ, som har en nystartad blogg här på Blogger, men min utmaning innehöll en del ändringar, och får väl därför anses vara en helt egen utmaning. Idag när jag tittade upp på bokhyllan ovanför min dator så fastnade min blick på 2 böcker: "Röda rummet" och en bok om Mozarts liv. Då jag inte kunde avgöra vilken jag såg först valde jag att skriva om båda.

För en tid sedan så berättade innehavaren av ett antikvariat för mig att Strindberg borde ha belönats med Nobelpriset enbart för inledningen av "Röda rummet". Att jag råkade hålla boken i handen vid tillfället, och att det var ett försäljningstrick från hans sida, tror jag inte; antikvariatets ägare var nämligen en stor Strindbergvän och berättade vidare att han varje år brukade läsa om början av just nämnda roman - så högt skattade han den. Att jag inhandlade boken behöver väl knappast tilläggas: 50 kronor för en fin inbunden version av Röda rummet var, som vi alla förstår, ett kap. Tilläggas kan även att min vän i antikvariatet hade rätt.

När det gäller Mozart så känner vi ju samtliga till hans sorgliga livsöde. Det finns således inte så mycket att tillägga där. Men en sak som alltid har fascinerat mig när det gäller den famösa kompositören är alla konspirationsteorier som rör hans död. Hur var det egentligen med Salieri? Förgiftade han verkligen Mozart? Eller var det hela "payback" från Frimurarna pga av att deras hemligheter hade blivit avslöjade i "Trollflöjten". Kanske blev han mördad pga av obetalda skulder? Och hur var det egentligen med den mystiska beställningen av dödsmässan: det requiem som sysselsatte Mozart ända in i döden? Frågorna är många. De kommer antagligen att förbli olösta?

Inga kommentarer: