tisdag 25 november 2008

Är korstågens betydelse en myt?



För ett par dagar sedan läste jag en artikel som menade att korstågen inte är något som man i arabvärlden tänker särskilt mycket på, eftersom man där anser sig vara segrarna av konflikten. Jag blev en aning ställd av uttalandet, då jag alltid utgått från att korsfararnas härjningar i Öster ännu var ett öppet sår i den arabisk/muslimska folksjälen. Men efter att ha begrundat det hela ett tag så insåg jag dock till slut att det antagligen ändå var sant - korstågen är inget man skäms över i Mellanöstern. De kristna blev ju bevisligen utslängda från det heliga landet, så om någon borde skämmas över det inträffade så borde det ju vara den katolska kyrkan - som förlorade?

Om man funderar vidare kring ämnet så är det ju även så att under senare delen av Romartiden så var faktiskt "Mare Nostrum" ett kristet innanhav. Men sedan mer än 1000 år tillbaka så tillhör 70 procent av medelhavskusten nu muslimerna, och inte de kristna. Med facit i hand så verkar det av den anledningen som om de kristna européerna blev besegrade i grund och inte tvärtom. Och om man vidare tänker på år 1453 - ett av historiens allra mest infamösa årtal, då Konstantinopel föll till turkarna - så inser man att kristenheten enbart lyckades att hänga kvar i Sydösteuropa med nöd och näppe den gången. Min fråga i rubriken känns därför berättigad, och jag har nu istället börjat fråga mig själv varför korstågen ännu ges såpass mycket utrymme i media?

Inga kommentarer: