lördag 7 februari 2009

Melodifestivalen: Göteborg

I brist på annat så tänkte jag att det kunde vara kul att skriva lite om Melodifestivalen. Hade först tänkt lägga in ett nytt inlägg i min serie om olika musikstilar, men då Melodifestivalen onekligen är en alldeles egen musikstil, åtminstone som fenomen sett, så känns dagens skrivövning motiverad. Jag har dessutom alltid varit lite svag för tävlingen, speciellt den svenska, och när man tittar tillbaka på tidigare tävlingar så inser man strax att nästan alla våra stora artister deltagit vid minst ett tillfälle. Tävlingen är nuförtiden bland det svenskaste vi har, och enbart av den anledningen så gillar jag den skarpt. Europafinalen tycker jag dock vi borde dra oss ur. Den är totalt ointressant. Och tiden då man som vinnare kunde göra sig ett namn i Europa är för länge sedan förbi.

När det sedan gäller själv tävlingen så måste jag säga att det var ett synnerligen svagt och trist startfält, inga klassiker bland bidragen - långt därifrån. Att Alcazar gick vidare var det inte så mycket att säga om. Samma sak kan man även säga om Emilia. Överraskande var däremot att Marie Serneholt floppade. Hennes låt var inte sämre än någon av de andra. Vid sidan om dem så var Caroline af Ugglas soullåt den enda udda låten, och den gick välförtjänt vidare. Ingen av deltagarna från Göteborg kommer dock att göra väsen av sig längre fram, för nästa vecka så bjuds vi på Markoolio och Måns - hela tävlingens storfavoriter. Har de bara någorlunda bra låtar så kommer dessa 2 giganter att göra upp om första platsen i Globen om ett par veckor?

Inga kommentarer: