tisdag 3 februari 2009

Ett sista inlägg om involution. Sen får det vara bra?

Det bortglömda ordet "involution" har idag fascinerat mig å det grövsta, och inte utan anledning, ty ordet är ett av vårt språks allra viktigaste - något jag nu är övertygad om. Att försöka förstå dess innebörd är därför av största vikt för de av oss som vill förstå mer om hur vår värld är uppbyggd. För en liten stund sedan så hittade jag ordet i Svensk Uppslagsbok, det gamla hederliga uppslagsverket som ingen forskare bör vara förutan, speciellt som du kan hitta en fin uppsättning (alla 32 banden) för en billig penning. Själv betalade jag 500 kronor hela härligheten, men det var bortåt 15 år sedan, och böckerna var i nästan nyskick, fast de hade 50 år på nacken. Så skaffa dem om du ser dem någonstans.

I vilket fall som helst så fanns det till min stora förvåning 2 mindre inlägg om ordet involution i SU: dels så används ordet(eller användes i alla fall på 40talet) som en medicinsk term i det fall när ett organ, som pga av ökad funktion blivit förstorat, återgår till den vanliga storleken - som i fallet med livmodern efter en förlossning; och dels så används ordet inom matematiken, men den långa förklaringen -som jag just nu har framför mig - tror jag vi spar till en annan gång:) Avslutningsvis så är mitt råd till er, kära läsare, att sluta köpa en massa "trash". Köp istället böcker som kan lära dig saker av värde - helst hardbacks, då de håller förevigt - som ger dig nya kunskaper. Att läsa en enda sida i en sådan bok är nämligen mer värt än att läsa 100 "trashy paperbacks." Låt mig ge er ett exempel från SU som bevisar att påståendet i meningen innan den här är sant: "involvera" betyder, "inrulla", "insvepa", "i sig innesluta", "innefatta" samt "medföra". Kan du lära dig sådan kunskap från en paperback från stormarknaden eller kiosken på hörnet?

Inga kommentarer: